sâmbătă, 24 august 2013

Ai sau nu bani în buzunar, nu mai poţi călători cu RATB-ul pe timp de noapte...

...decât dacă ai abonament sau călătorii pe cardul electronic. Validarea-i obligatorie! Chiar într-un mod destul de forţat.
Se întâmpla astă seară, sâmbătă, 24.08.2013, în staţia de RATB de la Piaţa Victoriei către Unirii, ora 23.50.
Aşteptam deja de 20 de minute sa treacă un oarecare autobuz de noapte care să mă ducă la Piaţa Unirii, de unde să pot lua exact autobuzul care mă duce de fiecare data aproape de casă. Primul autobuz care a ajuns după estimata aşteptare, a fost 783, linia Express. Din simplul motiv că ştiam că nu avem de unde să ne cumpărăm bilete, eu şi ceilalţi doritori de a ajunge la Piaţa Unirii, nu ne-am gândit că ar fi o tragedie dacă ne-am urca în autobuz, moment în care şoferul ne transmite cu voce tare: "Urcaţi doar dacă aveţi suficienţi bani pe cardul electronic şi îl şi validaţi!". Ştiind că nu aveam şi că nu puteam să ne cumparăm, încercăm să lămurim situaţia cu el. Nu a vrut să audă. Ne-a trântit uşa-n nas, cum s-ar zice şi şi-a văzut de drum... .
Cuprinşi de neînţelegerea faptului că acel şofer nu ar fi avut nimic de pierdut dacă ne-ar fi primit înăuntru în condiţiile date, nu ne-am pierdut în comentarii inutile pentru că se apropia rapid un al doilea autobuz, de data aceasta, unul obişnuit, de noapte. În acest autobuz am reuşit să intrăm, urmând ca la nici măcar 10 secunde să auzim: "Rămâneţi doar dacă vă validaţi cardul electronic!" Eu aveam deja abonament, aşa că l-am validat, însă încă vreo 6 inşi nu aveau călătorii şi mai şi carau bagaje grele după ei. Aceştia au încercat să discute cu şoferul, să îi explice că nu au de unde să îşi încarce la ora aceea cardurile, dar cum omul ştia "poezia" pe dinafară, i-a întrebat pe un ton foarte iritant: "Pâine ştiţi să vă cumpăraţi, nu? Cum ştiţi să vă cumparaţi pâine, aşa să vă cumparaţi şi călătorii, nimic nu e gratis în ziua de azi! Eu nu primesc nimic gratis, de ce să primiţi voi?" Discuţia a continuat şi din partea unora din acei 6 oameni, mai ales pentru că atitudinea şoferului nu era deloc una potrivită, doar prin prisma faptului că nu a încercat să spună, de la bun început, pe un ton agreabil fraza: "Conducerea RATB a luat decizia de a nu mai permite călătorilor fără bilet să utilizeze autobuzele pe timp de noapte. Drept urmare, nu puteţi beneficia de acest serviciu gratuity şi mă simt obligat să vă rog să ieşiţi."
Ce a făcut el, de fapt? A oprit motorul autobuzului şi a început să se certe cu 2 dintre cei care s-au încăpăţânat să coboare (ceilalţi 4 părăsiseră deja autobuzul). A avut chiar şi un dialog amenintător cu aceştia: "Voi suna jandarmeria să vină să vă scoată cu forţa!", replică urmată de răspuns din partea unuia dintre cei 2: "Nu aveţi decât! Nu avem acum de unde să ne cumpărăm bilete, nu ne puteţi obliga să coborâm!" Cearta a continuat, iar uşa de la intrarea din faţă a fost închisă cu scopul de a nu ii lăsa pe cei 2 să mai iasă până la venirea jandarmilor sau a autorităţilor pertinente acestui tip de evacuare forţată. Văzând că şoferul nu glumeşte, aceşti 2 tineri, susţinători ai înţelegerii omeneşti, i-au spus şoferului că nu îi pot ţine în autobuz cu forţa până se rezolvă situaţia pentru că nu au de gând să mai piardă timp cu o astfel de situaţie josnică. La insistenţele oamenilor din jur, care erau deja foarte iritaţi de situaţie, şoferul a deschis uşa şi i-a lăsat să coboare. Tocmai la Piaţa Unirii se mai puteau duce să-şi cumpere o călătorie, fiind singura casă deschisă pe timp de noapte.

În ceea ce mă priveşte, mi s-a creat o stare completă de dezgust la adresa şoferului şi a situaţiei. Consider că pe el personal, nu l-ar fi costat nimic dacă i-ar fi luat 3 staţii cu autobuzul şi pe ceilalţi. Corect sau nu, nu ar fi stricat să fie înţelegător, având în vedere că nu depunea cine ştie ce efort. Şi chiar se-ntâmplă să nu îţi permiţi sau să nu vrei să iei taxi-ul. Dar, cu toate astea, unii dintre şoferi aleg să procedeze într-o manieră ce arată încă o dată că mulţi dintre români îşi merită soarta... .
Iar dacă lucrurile stau aşa, călătorii care aleg să călătorească corect, de ce trebuie să suporte oamenii care uită deseori să folosească apa şi săpunul, boschetarii, cerşetorii sau cei care prin atitudinile lor, îi deranjează în mod clar pe cei din jur?

Aparent, se pare că nu există corect sau greşit, ci doar situaţii sau întâmplări (ne)fericite.

O sugestie pertinentă ar fi să existe în fiecare vehicul câte un paznic pentru a face ordine printre utilizatorii acestui mijloc de transport în comun. Doar că unora le cam place să trăiască în haos şi acest lucru va fi puţin probabil să se întâmple.

Aşadar, atenţie mare dragii mei! Evitaţi aceste situaţii pentru că nu vor face decât să vă irite. Cumpăraţi-vă cu toţii bilete sau alegeţi să nu vi le cumparaţi, iar în situaţia din urmă, încercaţi să rămâneţi uniţi şi solidari până la capăt! :) Eu sunt pro în ambele cazuri!
Ce se poate întâmpla dacă mai mult de 4-5 persoane nu au apucat să îşi încarce cardul la timp şi vor să ajungă totuşi acasă? Aş vrea să văd cum apare jandarmeria...şi de ce nu, televiziunea, care poate crea efecte negative pentru însăşi RATB.

Voi ce părere aveţi? Eu abia ce mi-am făcut încălzirea!:)

Pe curând,

Anny




 




6 comentarii:

  1. Eu sincer il inteleg pe sofer, asta este jobul lui, poate fi concediat pentru cele trei statii, dar atitudinea este din pacate nepotrivita, probabil era obosit si frustrat

    RăspundețiȘtergere
  2. Anny, ma asteptam la ceva mai bun, dar esti la inceput de drum. Dupa cum sti, eu sunt un om care circula mai mult decat frecvent cu RRATB-ul. Eu unul il inteleg pe sofer si iti spun si de ce. Toate autobuzele care circula pe linii de noapte, sunt dotate cu camere video. Soferii, sunt urmariti cateodata prin sondaj sa vada daca si-au facut sau nu datoria. Mi se pare normal sa intri doar daca ai bilet. Atitudinea lui bineinteles ca nu a fost ok, dar il inteleg si de aceasta data. Orice om "refuleaza" la un moment dat. Nu mi se pare normal ca el sa vanda bilete si nici sa fie un paznic in fiecare autobuz. El e sofer de autobuz, nu casier iar noi trebuie sa ne civilizam, dar nu cu forta. Eu am o alta solutie pentru RATB, care ar avantaja pe toata lumea. In acest moment primaria cotizeaza cu aproape 70%, iar restul de 30% sunt din sponsorizari (reclame, contracte cu hypermarcheturi, etc). Eu as face in felul urmator. As renunta la toate tonetele de bilete si as face o reduere de cel putin 10% (casieri care sunt in doua schimburi, curentul, intretinerea aparatelor si chiar al tonetelor) Al doilea lucru as renunta la controlori, unde iar se face o economie consistenta si al treilea lucru as renunta la firma EUROMEDIA care are toate spatiile publicitare din statiile RATB. Cine vrea o reclama pe un autobuz, tramvai sau troleibuz dar si in statiile RATB sa faca contract direct cu RATB si nu prin alta firma (asta se intampla si la METROREX, dar vorbim alta data). Ratb pierde mult pe aceasta tema. Si asa, primaria nu ar mai da subventii de aproape 70% ci de aproape 40%. Atunci, multi oameni ar renunta la masinile proprii si ar folosi mijloacele de transport in comun. Asa vei reduce traficul, dar si poluarea. Iti poti permite ca primar, sa faci benzi pentru RATB peste tot. Daca gresesc pe undeva, spune-mi. Imi cer scuze pentru acest mic roman, dar am vrut sa spun si eu ceva :). Toate cele bune si nu uitati : Fiti preventivi !

    RăspundețiȘtergere
  3. "El e sofer de autobuz, nu casier iar noi trebuie sa ne civilizam, dar nu cu forta." :)) damn, deci soferii astia din strainataturi care conduc mijloacele publice de transport inseamna ca au facut Harvardul daca pot incasa banii calatorilor la urcarea lor in tramvai/masina. intr-adevar, presupune gandit - not gonna happen la noi.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Mihaela: Putea avea alta atitudine, categoric. Merci de comentariu, Miha. :)
    @Sergiu: Chiar daca autobuzele sunt dotate cu camere, daca nu ai de unde sa iti cumperi bilet, ar trebui sa mergi totusi, dar pe propria raspundere. Soferul e sofer, iar daca nu poate incasa banii, sa explice frumos, nu sa stea sa se certe 5 minute de fata cu toti calatorii. Noi nu aveam de unde stii, sincer. Eu 90% din timp, am abonament, dar nu mi se pare normal ca pe timp de zi nu mai tipa nimeni la nimeni si intra toate categoriile de oameni, tot pe propria raspundere. Pe timp de zi nu sunt camere? Tocmai ca pe timp de zi ar trebui sa se faca acest gen de, mai ales ca-s toate tonetele deschise. Dar, nu! Haos total... . In chestia cu reclamele, nu ma bag. Solutii oricum sunt foarte multe, daca chiar vrem sa avem un transport civilizat. Nu gresesti Sergiu, e opinia ta. Ti-o respect. Merci de comentariu.
    @ Ana Maria: Merci de comentariu. Not gonna happen la noi... .

    RăspundețiȘtergere
  5. sa faca investitii pentru tonomate de bilete sau pentru carduri in autobuze. si de preferat controlorii sa umble cu jandarmii dupa ei.

    RăspundețiȘtergere
  6. Any, intai doresc sa te felicit ca scrii, e si asta un mod de a te implica si a lua atitudine fata de lucrurile care nu iti plac, fata de lucrurile pe care doresti sa le schimbi...Cum citesc acum in diverse studii de pace, nu exista intamplari/lucruri/oameni in totalitate buni sai in totalitate rai...totul e amestecat...prin urmare toata lumea are dreptate - si calatorii care nu au de unde sa-si cumpere bilete( am patit-o si eu si e de-a dreptul nasol) si soferul, care vrea sa-si pastreze jobul( si o face cum se pricepe)...e iar nedrept sa vorbim de oamenii care umplu autobuzele cu miros, saci cu pet-uri si cate si mai cate..e luuuunga discutia si cred ca singura solutie e dialogul-nu acuzatiile- exercitiile de empatie si gasirea unor solutii convenabile pentru toti...iar tu ai deschis portita pentru dialog- suuuuuper :)

    RăspundețiȘtergere